سنسور اعلام حریق

سنسور اعلام حریق چگونه کار می کند؟ بهترین سنسور اعلام حریق کدام است؟

در گذشته به دلیل عدم وجود امکانات و تجهیزات آتش نشانی ،که بتوان قبل از وقوع یا در ساعات اولیه آتش سوزی، از وجود آتش با خبر شد و آن را مهار کرد، صدمات جانی و مالی زیادی وارد شد.

این اتفاقات و خسارات وارده باعث شد متخصصین به فکر ابداع تجهیزاتی باشند که در مهار آتش به آن ها کمک کند. یکی از این ابزارها که مهمترین نوع نیز به شمار می رود، سنسور اعلام حریق است. امروزه در تولید سنسورها تنوع زیادی نسبت به کاربرد آن ها در مکان ها وجود دارد . سنسورهای جدید، سنسورهای مدرنی هستند که حتی می توانند هنگام آتش سوزی به شما پیامک نیز ارسال کنند.

در این مقاله قصد داریم سنسور اعلام حریق را با توجه به کاربردها و انواع آن ها مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز به دنبال سنسوری برای محیط اداری یا مسکونی خود هستید می توانید در این مقاله با آن ها آشنا شوید و خرید بهتری را تجربه کنید.

سنسور اعلام حریق :

تجهیزاتی که ما را از وقوع آتش سوزی با خبر می کند را سنسور اعلام حریق می گویند. این تجهیزات با توجه به پیشرفت تکنولوژی، به روز می شوند و باید به گونه ای عمل کنند که در حداقل ترین زمان ممکن ما از وجود آتش سوزی مطلع کنند.

این تجهیزات میتوانند بصورت هر مجموعه ای باشند و در هر صورتی، اعم از بصری یا صوتی فعالیت کنند و البته داری سنسور باشند. حال عده ای برایشان سوال پیش آمده که چگونه این سنسورها آتش سوزی را تشخیص میدهند؟ باید در پاسخ این سوال گفت که این تکنولوژی به گونه ای تولید می شود که به عواملی مانند دود، مونوکسید کربن و… حساسیت بسیار زیادی داشته باشند.

زمانی که این عوامل به دستگاه می رسند سنسور وجود آن ها را تشخیص می دهد و در نهایت به صدا درمی آید به عبارتی اعلام خطر می کند. امکاناتی که درون این دستگاه وجود دارد ممکن است به انواع مختلف اعلام خطر کند که این بستگی به نوع سنسور دارد، این اعلام می تواند به شکل نور، فرکانس یا صوت باشد.

انواع سنسور اعلام حریق

از آنجائی که تجهیزات آتش نشانی از جمله محصولاتی هستند که برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی و همچنین رفع خطرات احتمالی تولید می شوند، بنابراین دارای تنوع زیادی در نوع محصولات نیز هستند. سنسور اعلام حریق با توجه به کاربردهای خود، در چندین نوع تولید می شود که برخی از مهمترین و پرکاربردترین آن ها به شرح زیر هستند.

سنسور تشخیص حرارت : این نوع سنسور معمولا روی دمای ثابتی باید تنظیم شود که هنگامی که دما و حرارت افزایش یافت سنسور به سرعت واکنش نشان دهد و آلارم به صدا در می آید. سنسورهای حرارتی از رایج ترین نوع سنسورها است . سنسور تشخیص حرارت شباهت زیادی به فیوز برق دارد که نحوه کار آن بدین صورت است که با افزایش دما، آلیاژی که در آن بکار رفته، به سرعت آب شده و در آخر آلارم روشن می شود.

سنسور تشخیص دود : میتوان گفت از برترین سیستم های ساخته شده با فناوری های روز دنیا، این نوع سنسورهای اعلام حریق است که در فاصله زمانی کمی دود را تشخیص می دهند.

سنسور اعلام حریق کربن مونو اکسید : یکی از انواع سنسور اعلام حریق که به شدت حساس است و حساسیت شدیدی به گاز سمی مونوکسید دارد، در کوتاه ترین زمان ممکن ساکنین را از وجود آتش آگاه می کند.

سنسور اعلام حریق ترکیبی: این نوع سنسور، ترکیبی از دو سنسور: حرارتی و دودی است که با توجه به ترکیبی که دارد باعث شده از محبوب ترین سنسورها و انتخاب اکثریت افراد باشد.

سنسور اعلام حریق هوشمند: این سنسور واکنش فوق العاده سریعی نسبت به دود و افزایش دما دارد، این نوع سنسور حتی قادرند افراد را از طریق پیامک از وجود آتش سوزی آگاه کنند. محبوبیت این نوع نیز در کنار سنسور ترکیبی بسیار زیاد است. برای استفاده از این سنسور، آژیرهای آن باید با یک اپلیکیشن بسیار مجهز به یکدیگر متصل شوند.

کاربرد سنسور اعلام حریق

در مورد کاربرد سنسور اعلام حریق باید گفت که همانطور که از نامش مشخص است، آتش سوزی را اعلام می کند. در زمان های قدیم دستگاه اعلام حریق به این صورت وجود نداشت، بنابراین تلفات و صدمات جانی بیشماری را دربرداشت. اما به مروز زمان با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های سنسور دار تولید می شوند و تا جایی آن ها را ارتقاء می دهند که اعلام خطر در زمان کوتاهی انجام شود.

با توجه به این نقش مهم، سنسورها در مکان هایی مانند آپارتمان ها، ساختمان های اداری، صنعتی، هتل ها و… کاربرد دارند و میتوان گفت با نصب آن ها، از ایجاد خسارات مالی و جانی زیادی جلوگیری می کند.

نکات نصب سنسور

از آنجائی که انتخاب و راه اندازی سنسور کار دشواری است، بهتر است در این زمینه از یک متخصص حرفه ای و با تجربه کمک بخواهید. اما به طور کلی چند نکته را هنگام انتخاب و نصب سنسور اعلام حریق رعایت کنید:

  • انتخاب سنسور دودی در مکان های چون اتاق خواب، آشپزخانه، آسانسور، پارکینگ، رستوران و…
  • نصب در تک تک اتاق خواب ها یک دتکتور و سنسور اعلام حریق
  • نصب دو سنسور در محیط که بیش از ده متر
  • نصب سنسورهای دودی و حرارتی در پارکینگ های دوسر باز
  • نصب اکثر تجهیزات و لوازم اعلام حریق دیگر در کنار سنسور اعلام حریق از قبیل آژیر اعلام حریق، دتکتور، شستی اعلام حریق و…

رعایت این نکات اجباری نیست، تمامی آن ها به صورت پیشنهاد است با این وجود شما می توانید از کارشناس ایمنی نیز مشاوره دریافت کنید.

قیمت سنسور اعلام حریق

در حال حاضر قیمت سنسور اعلام حریق را نمیتوان به طور ثابت اعلام کرد، زیرا عوامل زیادی مانند برند، نوع، کشور سازنده، کیفیت، ارز و… باعث می شوند که قیمت ها ثابت نمانند. اما در حالت کلی سنسور از جمله محصولات آتش نشانی است که قیمت مناسبی دارد و اکثریت افراد می توانند آن را خریداری کنند.

برای اینکه از قیمت روز آن مطلع شوید، می توانید به سایت پارسیان فولاد مراجعه نمائید و نرخ ثابت را برای خرید سنسور اعلام حریق دریافت کنید.

سخن پایانی

انسان همیشه در حال یافتن راهی است تا بتواند با خطرات به گونه ای مواجه شود که قادر به مهار و کنترل آن باشد، از این رو تا به امروز تجهیزات بیشماری را توانسته ابداع کند.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از این بی شمار تجهیزات پیشرفته، سنسور اعلام حریق بیشتر آشنا کنیم، برای اینکه بتوانید محصول مناسبی را خریداری کنید، آشنا بودن از انواع و کاربردهای آن به شما در خرید بهتر و مهمتر و اینکه از خطرات احتمالی آتش سوزی نیز جلوگیری می کند.

 

 

 

 

 

 

مدیر سایت
ارسال دیدگاه